Sunday, February 7, 2010

Phonic rules and practice word lists

Mom and Dad,
We have learned the following phonic rules throughout grade one and two. Practice one group of words and their rules at a time. Use the rules to refer back to when reading new words and to help with dictées.
Group 1
1. s comme /z/
Entre 2 voyelles la lettre s fait le son z.
(In French the s sounds like z between two vowels. This rule will help in spelling words.)
2. ph comme /f/
Les lettres ph font le son f.
(Like in English ph sounds like f.)
3. qu
La lettre q aime la lettre u.
(Like in English u loves to follow q. This rule will help in spelling words.)
la maison
la photo
le téléphone
la cerise
quatre
la valise
l’éléphant
l’oiseau
la phrase
la musique
un dauphin
que
la chemise
la pharmacie
l’alphabet
le raisin
quand
le voisin
la fraise
qui
Group 2
1. oin
2. ille
3. y makes 2 sounds
y like the word yo-yo when followed by a vowel
y like the French i when followed by a consonant
un crayon
la famille
pointu
yo-yo
motocyclette
voyage
une cédille
pays
un stylo
la vanille
le coin
pyramide
pyjama
la chenille
joyeux
nettoyer
la fille
moyen
il s’habille
la bicyclette
du foin
Group 3

1.tion sounds like sion
2. c et ç sounds like s
The letter c is soft when followed by the letters e and i. It also soft when it is ç.
3. g douce The letter g is soft when followed by the letters e and i.
la girafe
Action de grâces
gentil
une face
le ciel
la gymnastique
la récréation
une bougie
la natation
le cinéma
une chance
merci
le genou
la leçon
addition
le voyage
une construction
une invention
attention
une punition
une collection
un garçon
douce

Group 4

1. eil,eille,
2. The on sound can spelled 2 ways: on and om
3. ouille
il chatouille
le soleil
un pont
un nombre
une grenouille
une abeille
tomber
une bouilloire
un orteil
les pompiers
un cochon
des nouilles
la corneille
la bouteille
un ombre
le nom
Group 5

1. The long o sound can spelled 3 ways: eau, o, au
eau is usually found at the end of the word except the word beaucoup
2. ail/aille
3. ère We learned a spelling strategy. When you have trouble spelling a word think of a rhyming word to help you spell it.

un vélo
beau
la paille
un frère
il travaille
chaud
une médaille
un chapeau
mot
l’eau
un épouvantail
zéro
ma mère
la peau
trop
la rivière
mot faux
l’eau
elles travaillent
un chameau
un caillou
des manteaux
le père

Group 6

1. There are 3 ways to write the sound et/ai/ ei.
2. euil/euille
3. g – dur The letter g makes a hard g sound when followed by all letters except ge and gi.
un dragon
le balai
un chevreuil
un légume
un secret
la craie
une guimauve
du poulet
la guitare
jamais
le fauteuil
une feuille
un objet
des gants
un chalet
fatiguer
un écureuil
violet
la neige
le lait
une guêpe
vrai
il glisse
Group 7
1. elle
2. There are 4 ways to spell the sound en. It can spelled em, en, am, an.
3. The letter c has a hard sound unless followed by ci and ce.
une tante
une tente
une échelle
la carotte
le vent
la lampe
un collier
du ruban
la canelle
des parents
un clou
le tambour
l’écorce
le silence
nouvelle
entre
la carte
la pelle
le jambon
trente
une dent
le camp
la tempête
Group 8
1. The sound é like in the bébé can also be spelled é/ er / ez.
2. There are 5 ways to write the sound in: in/im/ain/ein/aim.
chez
la main
grimpe
du pain
il grimpe
parlez
le thé
vous chantez
aimer
nez
la fin
assez
la peinture
un timbre
maintenant
il a faim
le lapin
danser
une ceinture
cacher
une fée
le bébé
Group 9
We do not pronounce the letters t/p/s/d when they are at the end of words.
chaud
le bois
avait
vert
son habitat
un camp
dent
gris
le rat
le loup
quand
l’éléphant
le but
l’art
le lait
nous
dans
trop
août
fort
un mot
un bras
jamais
du jus
était
le printemps

Sunday, January 31, 2010

Inuksuit

Inuksuk-un structure de pierres Inuit
ᐃᓄᒃᓱᒃ
Inuksuuk-deux structures de pierres Inuit
Inuksuit-trois ou plus structures de pierres Inuit

Inukshuk-en Anglais

L'emblème officielle des Jeux Olympiques 2010 à Vancouver est l'inuksuk.
Clique le mot emblème pour voir plus d'information.


Un inuksuk est un repère inuit traditionnel. Certains repères préviennent d'un danger. D'autres montrent où chasser ou pêcher. D'autres guident les Inuits qui traversent la toundra.
Inunnguaq signifie un repère ressemblant à une personne.
Sur le drapeau du Nunavut, on peut voir l'étoile du Nord et un inuksuk. L'étoile du nord est l'étoile polaire.
Clique le mot drapeau, Nunavut ou l'étoile du Nord pour lire plus.

Saturday, January 30, 2010

Ted Harrison 'ish

On a peinturé les scènes arctiques dans le style de Ted Harrison.
Clique le mot Ted Harrison pour entrer dans le site officiel de Ted.

Voici une scène d'été. Les couleurs sont les couleurs chaudes. Les deux ours polaires sont sur la toundra. Il y a un inuksuk qui est fait avec les pierres noires.
Voici une scène d'hiver. Les couleurs sont les couleurs froides. Un ours polaire marche sur la neige. Il y a un inuksuk qui est fait avec les pierres noires.
Est-ce que c'est l'hiver ou l'été? Comment est-ce que tu sais? Quelle couleur est l'aurore boréale? Pourquoi est-ce qu'il n'y a pas un soleil?
Est-ce que c'est l'hiver ou l'été? Comment est-ce que tu sais? Quelle couleur est l'aurore boréale? Pourquoi est-ce qu'il y a un soleil?

Sunday, January 24, 2010

The Leader in Me


We continue to learn about Steven Covey's 7 habits of Happy Kids and discover how to find the
"Leader in Me".
Do you remember the first four habits?

1. Be proactive.

2. Begin with the end in mind.

3. Put first things first.

4. Think win-win.

Now we will begin to practice the fifth habit.

5. Seek first to understand, then to be understood.

I can listen to others without talking.

I can look people in the eyes.

I can see more than one point of view and be a problem solver.

In our classroom we are already good listeners.
We know how to give five to listen.
Can you you tell your Mom or Dad how you give five to listen?
Can you think of how we can give six to listen to understand?

Sunday, January 17, 2010

Le relais de la flamme

Voici Marvy avec un "pinnie" de Zina. Est-ce que tu peux voir les quatre mascottes Olympiques? Ils s'appellent Quatchi, Sumi, Miga et Mukmuk.

On a fêté le relais de la flamme ici à Red Deer le 15 janvier. Plus de 15 000 personnes sont allés au Westerner d'accueillir la flamme.

On allumera la vasque Olympique à Vancouver le 12 février 2010. Puis les jeux Olympiques commencent.

Sunday, January 10, 2010

La chaleur et le froid

Voici deux thermomètres.
L'eau est chaude. La température est 80°C. L'eau bout à 100°C.
L'eau dans la neige est froide. La température est 0°C. L'eau gèle à 0°C.

Tuesday, January 5, 2010

The Leader in Me


We continue to learn about Steven Covey's 7 habits of Happy Kids and discover how to find the "Leader in Me".
Do you remember the first three habits?

1. Be proactive.

2. Begin with the end in mind.

3. Put first things first.

Now we have begun to practice the fourth habit.

4. Think win-win.

I will think win-win.

Goals:

I can co-operate with others.

I can share.

I know that if we all have fun, we all win.

I can explain how my Emotional Bank Account works.