Sunday, February 7, 2010

Phonic rules and practice word lists

Mom and Dad,
We have learned the following phonic rules throughout grade one and two. Practice one group of words and their rules at a time. Use the rules to refer back to when reading new words and to help with dictées.
Group 1
1. s comme /z/
Entre 2 voyelles la lettre s fait le son z.
(In French the s sounds like z between two vowels. This rule will help in spelling words.)
2. ph comme /f/
Les lettres ph font le son f.
(Like in English ph sounds like f.)
3. qu
La lettre q aime la lettre u.
(Like in English u loves to follow q. This rule will help in spelling words.)
la maison
la photo
le téléphone
la cerise
quatre
la valise
l’éléphant
l’oiseau
la phrase
la musique
un dauphin
que
la chemise
la pharmacie
l’alphabet
le raisin
quand
le voisin
la fraise
qui
Group 2
1. oin
2. ille
3. y makes 2 sounds
y like the word yo-yo when followed by a vowel
y like the French i when followed by a consonant
un crayon
la famille
pointu
yo-yo
motocyclette
voyage
une cédille
pays
un stylo
la vanille
le coin
pyramide
pyjama
la chenille
joyeux
nettoyer
la fille
moyen
il s’habille
la bicyclette
du foin
Group 3

1.tion sounds like sion
2. c et ç sounds like s
The letter c is soft when followed by the letters e and i. It also soft when it is ç.
3. g douce The letter g is soft when followed by the letters e and i.
la girafe
Action de grâces
gentil
une face
le ciel
la gymnastique
la récréation
une bougie
la natation
le cinéma
une chance
merci
le genou
la leçon
addition
le voyage
une construction
une invention
attention
une punition
une collection
un garçon
douce

Group 4

1. eil,eille,
2. The on sound can spelled 2 ways: on and om
3. ouille
il chatouille
le soleil
un pont
un nombre
une grenouille
une abeille
tomber
une bouilloire
un orteil
les pompiers
un cochon
des nouilles
la corneille
la bouteille
un ombre
le nom
Group 5

1. The long o sound can spelled 3 ways: eau, o, au
eau is usually found at the end of the word except the word beaucoup
2. ail/aille
3. ère We learned a spelling strategy. When you have trouble spelling a word think of a rhyming word to help you spell it.

un vélo
beau
la paille
un frère
il travaille
chaud
une médaille
un chapeau
mot
l’eau
un épouvantail
zéro
ma mère
la peau
trop
la rivière
mot faux
l’eau
elles travaillent
un chameau
un caillou
des manteaux
le père

Group 6

1. There are 3 ways to write the sound et/ai/ ei.
2. euil/euille
3. g – dur The letter g makes a hard g sound when followed by all letters except ge and gi.
un dragon
le balai
un chevreuil
un légume
un secret
la craie
une guimauve
du poulet
la guitare
jamais
le fauteuil
une feuille
un objet
des gants
un chalet
fatiguer
un écureuil
violet
la neige
le lait
une guêpe
vrai
il glisse
Group 7
1. elle
2. There are 4 ways to spell the sound en. It can spelled em, en, am, an.
3. The letter c has a hard sound unless followed by ci and ce.
une tante
une tente
une échelle
la carotte
le vent
la lampe
un collier
du ruban
la canelle
des parents
un clou
le tambour
l’écorce
le silence
nouvelle
entre
la carte
la pelle
le jambon
trente
une dent
le camp
la tempête
Group 8
1. The sound é like in the bébé can also be spelled é/ er / ez.
2. There are 5 ways to write the sound in: in/im/ain/ein/aim.
chez
la main
grimpe
du pain
il grimpe
parlez
le thé
vous chantez
aimer
nez
la fin
assez
la peinture
un timbre
maintenant
il a faim
le lapin
danser
une ceinture
cacher
une fée
le bébé
Group 9
We do not pronounce the letters t/p/s/d when they are at the end of words.
chaud
le bois
avait
vert
son habitat
un camp
dent
gris
le rat
le loup
quand
l’éléphant
le but
l’art
le lait
nous
dans
trop
août
fort
un mot
un bras
jamais
du jus
était
le printemps